Svar på tal

Det är ganska vanligt att folk mailar mig om de har några frågor angående triathlon och så. Jag försöker att svara så gott jag kan på alla dessa frågor per mail. Ibland när jag har lust så kanske jag svarar här på bloggen som som jag gör nu.

Här är några frågor av Mikael som precis har fastnat för den fantastiska sporten triathlon och har som mål också att kvalificera sig till Ironman på Hawaii.

Det vore intressant om du kunde dela med dig av ditt träningschema och hur du la upp din träning rent generellt.

Generellt så ser min träning ut typ så här. Efter viloperioden från den gångna säsongen så kör jag igång med min grundträning i några månader där jag först och främst lägger fokus på distans. Under den här perioden brukar jag simma lite mer och cykla lite mindre. Framförallt för att jag avskyr att cykla på min trainer hemma. Sen från och med mars/april drar jag igång på allvar med fartträningen. Då kan man börja att cykla ute och livet leker igen efter den långa kalla vintern. Sen beroende på när ens prioriterade tävlingar ligger i tiden så kör jag mer tävlingslikträning några veckor inför mina a-tävlingar. Det kan vara att jag kör en kortare tävling för att få en känsla för växlingar och kaoset som brukar infinna sig vid simstarten. Sista två veckorna trappar jag ner träningen om det är till exempel en Ironman som jag siktar på. Då är det endast underhållsträning som sker. All hård träning inför ens stora tävling bör vid det här laget vara gjord.

Sen tycker jag att det är upp till var och en att fundera på hur många pass man vill/kan få in i veckan och vad dessa pass ska bestå av. Jag tycker att det är viktigt att man inte glömmer att träna det som man faktiskt är sämst på och därmed har bäst utvecklingspotential att förbättra. Att bara lägga fokus på det som man är bäst på och som man tycker är roligast kan vara förödande.

Personligen känner jag att jag har mest att jobba med min löpning. Därför ser jag till att få in flest löppass i veckan. För min del är det önskvärt att få in 2-3 simpass i veckan, 2-3 cykelpass i veckan och 4-5 löppass i veckan. Det är absolut inte alltid som jag får in alla dessa pass, men det är det som jag strävar efter iaf.

Uppdelningen på löppassen är 1 långpass, 2 kvalitetspass och 2 distanspass i veckan om jag nu får in mina 5 pass.
Avslutningsvis så brukar var 4:e vecka i mitt träningsprogram vara lite lugnare än de 3 veckorna innan. Detta för att kunna återhämta kroppen bättre och förhoppningsvis undvika skador.

Hur mycket festade du förresten när du tränade inför IM?
Eftersom alkohol verkar väldigt nedbrytande på kroppen så har det inte blivit särskilt mycket festande för min del under min satsning mot Ironman. Visst har det väl blivit ett glas vin till maten då och då samt någon öl på en AW, men inget storfestande under uppbyggnadsfasen eller under tävlingssäsongen. Att vara ute sent en fredag- eller lördagskväll påverkar så klart eventuell träning dagen efter. Dricker man inte alkhol så känner man sig ändå seg dagen efter då man säkert gått och lagt sig jättesent.

När tävlingssäsongen är över brukar jag dock unna mig att gå ut och festa några helger riktigt ordentligt. Då känns det som om man får lite av båda världarna i alla fall.

Vilka uppofringar gjorde du och vad var jobbigast?
En uppoffring som jag kände av på grund av den här Ironmansatsningen har varit att jag inte har hunnit träffa mina ”icke-tränande” vänner så mycket som jag hade velat egentligen. Det tar ganska mycket tid att jobba heltid och sen försöka få in ett eller två pass samtidigt den dagen.

Sen känns det som om jag har fått offra all min tid framför TV:n, men det känns som mindre problem. Jag är hellre ute och springer/cyklar/simmar istället för att ligga i soffan och kolla på någon film.

Det känns även som om alla mina pengar går till träningsrelaterade saker vilket kanske kan ses som en uppoffring. Det är anmälningsavgifter, träningsavgifter, tävlingar, utrustning, resor hit och dit, men det har jag ju valt själv. Man kanske ska försöka höra sig för gällande sponsorer och så nu när jag tänker efter.

Det svåraste jag har upplevt under den här tiden är att få tiden att räcka till. Det är svårt att göra en 100 procentig satsning både på jobbet och på triathlon. Oavsett hur mycket man än tränar när man kör triathlon så känns det alltid som om man tränar för lite.

No related posts.

13 reaktion på “Svar på tal

    • Va roligt 🙂 Att få respons på det man skriver gör ju det också mer motiverade till att skriva inlägg. Är det inga som kommenterar så känns det som om ingen läser, och då börjar man fundera på om det är värt att skriva. Tack för dina kommentarer här på bloggen. Det bidrar till att jag förhoppningsvis kommer att fxa nyårsmålet om att blogga mera 🙂

      • Hej!
        Tack för din blogg och att du delar med dig! Bra gjort!
        Väldigt meningsfullt att läsa den, och hoppas att även hjälper dig med din träning och att uppnå dina mål. Började smygblogga ett tag sedan men den blev snabbt en statistiksida över min träning och då gav jag upp och använde tiden för att gå ut och träna istället (samt lät stat uppdatera sig själv automatiskt…). Svårt att hitta rätt form för blogging men du har lyckats, grattis och tack!
        Och hoppas på finfina pass i bassängen när fler läst ditt inlägg! Jag undrar om du även kan skriva något om samma ämne fast applicerat till simning under tri-tävlingar…ibland kan det ju bli trångt där…
        Ha det skönt och simma lungt 😉
        Gunnar

  1. Intressant inlägg och kul att du svarar så utförligt på frågor! Men det var väl inget negativt med de frågorna du fick?

    Att ge ”svar på tal” var kanske lite missvisande? Verkar användas lite hur som helst i bloggvärlden 😉

    ”Ge svar på tal – Ge igen eller komma med motbevis eller bekräftelse till egen fördel för ett, oftast nedlåtande, påstående.”

    • Okej det kanske inte var den mest rättvisande rubriken, men det verkar inte behövas om man kikar på de stora kvällstidningarna och deras rubriker 🙂 Det var absolut ingenting negativt med frågorna

  2. Neat blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere? A theme like yours with a few simple tweeks would really make my blog jump out. Please let me know where you got your design. Thanks eggebddgaaag

Lämna ett svar till jessica n Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *