Isodieten

Efter mitt inlägg om min nya koststrategi inför Kalmar så fick jag flera mail och kommentarer där folk undrade vad den här ISO-dieten är för någonting. Därför tänkte jag här i ett inlägg presentera några av dess hörnstenar.

Vad är isodieten?

Namnet isodieten är hämtat från isokalorisk diet. ”Iso” kommer från grekiskan och betyder lika. Isokalorisk diet innebär därmed en diet med lika många kalorier från de olika näringsämnena kolhydrater, fett och protein. På detta sätt får vi en lågkolhydratdiet med något högre fettinnehåll, men framför allt med mer protein, än vår traditionella kosthållning. Det höga proteininnehållet gör dig ordentligt mätt, vilket är en viktig förutsättning för att klara frestelserna som skräpmat, godis och snacks utgör.

Energifördelning

Smarta livsmedelsval

Även om fördelningen är grunden i dieten så är den i själva verket bara en pusselbit. För att få till en riktigt bra kost krävs även att valet av livsmedel är optimalt. Kolhydraterna bör ha lågt GI, det vill säga påverka blodsockret sparsamt, eftersom det har visat sig vara viktigt för blodfettskontroll, vikt, mättnad och inte minst förebyggande av typ 2-diabetes. Fettets kvalité är också viktig. Fettkällor bör vara enkel- och fleromättade fetter från växtriket och från fisk, samt sparsamt med mättade fetter från djurriket. Detta bland annat för att minska inflammationer i kroppen, ge maximal mättnad och optimera fettförbränning. När man tänker på kvalitén på livsmedlen har man naturligtvis inte begränsat sig till de energigivande näringsämnena. Med isodieten får du även i dig alla – för hälsan så viktiga – vitaminer, mineraler och antioxidanter. Lika självklart hittar du inga hel- eller halvfabrikat med konstiga tillsatser i isodietens recept.

Aldrig hurgrig eller sugen

Att bestämma sig för att leva nyttigt och sluta med kakor, godis etc. är inte så svårt. Men när hungern och sötsuget gör sig påmint kommer ofta misslyckandet och avstegen som ett brev på posten. Att aldrig vara hungrig eller sötsugen är därför den absolut viktigaste framgångsfaktorn för en hållbar diet. Med isodieten är du aldrig hurgrig. Du äter regelbundet, fem-sex gånger per dag, och du äter mat som mättar bra. Dessutom äter du den mesta mängden mat tidigt på dagen vilket innebär att suget, som många har på kvällen, trollas bort.  Skulle du trots allt bli hugrig så är vår rekommendation enkel: ät mer.

Isodieten – ett sätt att leva

Isodieten är med andra ord inte en diet i ordets vanliga betydelse utan ett sätt att leva för att ge kroppen de allra bästa förutsättningarna man kan. När du äter enligt isodieten får du helt enkelt i dig allt du behöver – och på så sätt passar dieten alla. Oavsett ålder, kön och aktivitetsnivå kan man äta samma mat. Du behöver alltså inte laga någon annan mat till resten av familjen. Den enda justering ni behöver göra är att anpassa portionsstorleken.  

Isodieten och diabetes

Isodieten lämpar sig särskilt bra för personer som har diabetes, ligger i riskzonen eller bara vill se till att skydda sig från att få det i framtiden. Anledningen är dels att isodieten innehåller kolhydrater med lågt GI och dels att isodieten innehåller mindre kolhydrater än normalt (33 E% jfr 55 E%). Dessutom får du i dig exakt lika mycket kolhydrater vid varje frukost, lunch etc. vilket underlättar betydligt när det gäller att hålla blodsockret på en jämn nivå och ställa in insulinnivåer. Både typ 1 och typ 2 diabetiker rapporterar om viktnedgång och lysande resultat på sina värden efter att ha testat isodieten. I många fall så pass att deras läkare förvånas och undrar vad de har gjort.   

Isodieten, med rekommenderade recept för varje måltid

Varje dag så får du en måltidsplan med färdiga recept från vår databas med nyttiga isorecept.

No related posts.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *