Ny kostplan inför Ironman i Kalmar

Jag får ofta höra kommentarer om att jag väger mer än andra som håller på med triathlon och springer marathon. Visst väger jag säkert mer än de flesta inom dessa grenar men det är inte alltid så skoj att ständigt bli påmind om det.

När jag berättar för folk att jag har gjort 3.02 på Stockholm marathon så är det knappt så att de tror mig. – Inte kan väl en 90-kilos koloss som du springa så fort, känns det som de flesta tänker, men det har jag som sagt gjort. Även om jag inte ser mig själv som tjock eller så, så kan jag inte annat än att fundera på hur snabbt det egentligen hade gått på Stockholm marathon om jag hade vägt 10 kg mindre. Rent krasst går det ju faktiskt snabbare desto mindre överflödiga kilon som man har och släpa på.

Därför har jag nu bestämt mig för att shapea till formen rejält inför Ironman Kalmar. Målet är att komma ner på cirka 80 kg tills jag står på startlinjen där i Kalmar. För att nå ditt har jag tagit hjälp utav en utav Sveriges bästa näringsfysiolog och kostexpert. Hon heter Kristina Andersson och hon har varit med och tagit fram den så kallade isodieten tillsammans med Fredrik Paulun och Martin Brunnberg.

 

Jag kommer att följa det här sättet att äta nu en längre tid och jag hoppas att resultaten inte låter sig vänta. Jag när jag började min kostresa ner mot lättare nivåer så vägde jag in på 91,8 kg. Det var då för tre veckor sedan. Förra veckan vägde jag in på 89 kg. Än är det långt kvar till 80 kg men jag hoppas kunna kommar ner på de nivåerna till slut. Varje måndag är det invägning så det bli skoj och se vad vågen visar kväll.

Jag kommer även att blogga om min kostresa på isodietens hemsida, men jag kommer även att skriva mycket om det här också.

No related posts.

0 reaktion på “Ny kostplan inför Ironman i Kalmar

  1. Det är ju desto mer imponerande att ha sprungit marathon så fort när man inte ser ut som en Kenyan 😉 Ska bli kul att följa på bloggen, även om jag tycker att du ser alldeles lagom ut för att vara triathlet!:)

    • Tack Vilma 🙂 Jag brukar också tänka så att det är mer imponerade att springa fort när man är tung. Tyvärr så tävlar man ju i viktklasser på löpning vilket jag annars tycker vore en bra ide 🙂

  2. Härligt Alex!
    12 kg på 23 veckor är en sund viktnedgång. Ett bra och rimligt mål.

    Hur kom du och/eller Kristina fram till just 80 kg som målvikt?
    Jag har ju själv sagt att du bör kunna komma under 80 kg utan problem, men då har jag ju bara gjort en grov uppskattning genom att syna dig från topp till tå med blotta ögat.
    För att få en mer exakt uppfattning om vad som är rimligt/möjligt så är det enklast att göra en fettmätning – och då med fördel i en BodPod, vilket Kristina garanterat har tillgång till – för att få reda på din nuvarande fettprocent, och därefter räkna ut hur stor viktnedgången blir beroende på vad du har för fettprocent som slutmål.
    Och där måste du och Kristina ta hänsyn till att du inte är en genomsnittlig Svensson, utan en hårt tränande långdistanstriathlet.

    Jämfört med en genomsnittlig Svensson så är du inte det minsta överviktig, utan ligger betydligt över genomsnittet av vad som anses som hälsosamt. Jämför man med en långdistanstriathlet på elit/sub elitnivå så finns det en del att göra dock (vilket även gäller mig).

    Och som idrottare har du ju (i grova drag) två olika vikter – en träningsvikt och en tävlingsvikt, vilka båda styrs av fettprocenten.
    10-12% är en rimlig fettprocent under träningsåret. Det anses fortfarande som lågt jämfört med en genomsnittlig Svensson.
    Till en prio A-tävling kan du gå ned på 6-7% utan större svårigheter.
    Världseliten ligger på ca 4-5%…

    Låt säga att din fettprocent är 16% vid 90 kg. Det är 14,4 kg fett.
    Går du ner till 80 kg har du tappat 10 kg kroppsvikt och ca 8 kg fett,
    (1 kg fett = ca 1,25 kg kroppsvikt, 1 kg kroppsvikt = ca 0,8 kg fett)
    då har du 6,4 kg fett kvar, vilket är 8% vid 80 kg.
    Men som sagt, enklast är att göra en fettmätning.

    Själv kör jag igång IDAG och har Challenge Copenhagen, om knappt 20 veckor(en vecka före Kalmar), som slutmål.
    Förra året hade jag 6,9% fett vid 78,2 kg.
    Idag vägde jag 86,8 kg. Men jag vill ju inte vara sämre än dig, så eftersom du ska gå ner 11,8 kg tänker jag också göra det 🙂
    Så målet blir 75 kg.
    Det skulle innebära 3,8% fett med förra årets kroppssammansättning, vilket är extremt lågt, så jag behöver tappa en del muskelmassa också, vilket ju också är målet i mitt fall. 75 kg är fortfarande för mycket för en kortis som jag(174 cm) 🙂

    Det ska bli spännande att följa din resa!
    Det här fixar du Alex!
    Nu kör vi!

    • Shit vilken kommentar. Det var den i särklass längsta 🙂 Tack för dina peppande ord Stoffe. Jag var väl den som satte målet med 80 kg. Förhoppningsvis så kommer jag att göra en bodpod mätning nu på fredag så då får vi alla svaren hur mycket fett jag har.

      Jag gjorde en sådan mätning tidigare och du ligger nästan på pricken rätt i dina uppskattningar. 90 kg och en fettprcent på 16% var jag.

      Vi får peppa varandra mot våra 11,8 kg lättare kroppar. Det ska bli spännande att följa din resa också. Du skrev på fejjan att du också skulle jobba med ett proffs. Vem är det då? Vi fixar det här Stoffe!!

      Nu kör vi!!

      • Hehe.. ja, mina kommentarer på dina iinlägg är längre än mina egna inlägg. Kan inte rå för det, har jag väl börjat skriva eller prata träning så kan jag inte sluta 🙂

        Ja du ser! Men så har jag ju också ett ganska vant öga när det gäller att uppskatta fettprocent, jag har ju själv haft allt från 31% ner till 4,7% fett 😉

        Korrigering… MINST 11,8 kg lättare! 🙂
        Men de sista kilona blir tuffa för mig. Jag var rätt fit i somras, och nu ska jag ner ytterligare 3,2 kg! Puh! Men det fixar vi, no problem! 🙂

        Ja, ett riktigt proffs, THE fucking deffkungen himself – Stoffe!!! 😉

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *