Mina bästa tips inför en Ironman

Flera personer som jag känner kommer på lördag att ta sig an ironmandistansen för allra första gången. Eftersom jag körde järnmannen förra året i Kalmar så verkar det som att jag mer eller mindre ses som en veteran i sammanhanget och får därför hela tiden komma med tips på bra saker att tänka på. 
Eftersom Kalmar närmar sig med stormsteg tänkte jag med det här inlägget sammanställa de punkter som jag brukar tipsa om när folk frågar.
INNAN START 
– Käka en ordentlig frukost
– Var på plats i god tid innan start. Det tar alltid längre tid än vad man har räknat med. Kön till incheckningsområdet eller toaletten kan exempelvis vara jättelång. Det sista man vill innan start är att vara stressad in i det sista. 
– Hitta just din plats i växlingsområdet. Där hänger du upp cykeln i ställningen och lägger endast fram de saker som du verkligen ska använda under tävlingen (t.ex löparskor och cykelskor). 
– Ta reda på vart någonstans man kommer upp ur vattnet efter simningen, hur man ska springa för att hitta just sin växlingsplats, vart man ska bege sig ut med cykeln, vart man sen kommer tillbaka in med cykeln och vart man ska springa ut. Efter simningen brukar man oftast vara lite yr och tänker inte helt klart så därför måste man veta exakt vart man ska innan man närmar sig land. 
– Simma gärna en stund innan starten går för att värma upp och vänja kroppen med det kalla vattnet. 
SIMNINGEN   
Är du en duktig simmare så bör du lägga dig så långt fram som möjligt för att slippa passera så många långsamma simmare som möjligt. Är du däremot en dålig simmare så är mitt tips att lägga sig långt bak för att slippa bli översimmad och skapa allmänn irritation.
– Simmoment är oftast rätt så stökigt. Det är armar och ben överallt vilket gör att man nästan får räkna med några smällar. Det går ju i och för sig att lägga sig lite mer åt sidan i början för att på så sätt få lite mer fritt vatten att simma i.
– Försök ta ut tydliga riktmärken så att du navigerar så bra som möjligt i vattnet. 
– Simma i din egen takt och bli inte stressad om alla andra simmar snabbare. 
– Försök att spara benen så mycket som möjligt under simningen. De kommer att få jobba ändå sen under dagen.
T1 (växling mellan simning och cykling) 
– När man kommer upp ur vattnet brukar man dra av sig våtdräkten halvvägs, dvs benen är fortfarande i dräkten men inte armarna och överkroppen. Detta göra man på vägen till sin växlingsplats. 
– När man väl är framme vid cykeln så tar man av sig resten av dräkten. Här kan sätta sig ner på marken om man skulle känna sig lite yr. Det kan vara rätt så vanligt efter simningen att man är lite vimmelkantig, men det brukar inte vara någon fara.
– Under våtdräkten har jag de kläder som jag både ska cykla och springa i. Det finns så klart vissa provisoriska rum som man kan använda för omklädnad om man vill påbörja cyklingen med torra kläder, men då får man ju räkna med att det tar mycket längre tid.   
– Knäpp hjälmen innan du tar cykeln.
– Se till så att nummerlappen sitter baktill.    
CYKLING
Öppna lugnt så att kroppen kommer in i cyklingen. Det är ändå 18 mil som ska avverkas.
– Se till att äta mycket under cyklingen. Jag tycker att det är mycket lättare att få i sig energi under cyklingen än under löpningen så passa på att trycka i dig energi. Förra året käkade jag en hel energibar var tredje mil plus att jag tog bananer och energikakor vid varje energistation som dök upp var 15e kilometer.
– Drick mycket också. Jag körde vatten och Vitargo förra året och det tyckte jag att jag klarade mig riktigt bra på. Se kanske även till att få i dig salt för att återställa saltbalansen i kroppen.
– Ta det lite lugnare i motvinden och tryck sen på rejält när det väl är medvind.
– Gå inte in i väggen för då kommer den avslutande löpningen att nästan bli övermäktig. 
T2 (växling mellan cykel och löpning)
Gör en sådan snabb växling som möjligt.
– Spring helst i samma kläder som du cyklade i.
– Ta inte av dig hjälmen innan cykeln är upphängd
LÖPNINGEN
Öppna lugnt så att kroppen kommer in i löpningen. Känslan den första kilometrarna brukar vara hur jobbig som helst, men det brukar kännas bättre i benen efter ett tag.
– Dela upp den avslutande marathonsträckan i mindre delmål så känns det inte lika jobbigt.
– Försök att få i dig energi under hela maran.
Men det kanske mest värdefulla tipset som jag har till alla som köra ironmandistansen för första gången är att verkligen njuta och ha det jätteroligt. Det här kommer att vara en dag som ni alltid kommer att minnas. Det kommer säkert att stundtals göra ont och vara jättejobbigt, men känslan när man väl passerar mållinjen är obeskrivbar och nästan overklig. Alla som tar sig i mål på en ironman är vinnare, oavsett om man gör det på 8 timmar eller om man gör det på upp emot 15 timmar. 
Personen som startade det här med Ironman beskrev tävlingen på det här sättet när han fick frågan vad är en Ironman?: – Det är 3860 meter simning, 180 km cykling, ett marathon och en chans att skryta för restan av livet!  

No related posts.

0 reaktion på “Mina bästa tips inför en Ironman

  1. Tjena Alex! Det har varit kul att följa dig på bloggen i sommar.Önskar dig stort lycka till inför lördagens äventyr. När vi ses på kontoret ser jag framför mig hur du meddelar att ytterligare ett personbästa är slaget.Hälsningar Jacob

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *