Trolig korrelation mellan kolhydrater och känsla under träning

Hela förra veckan och början av den här veckan har det känts lite sisådär under mina träningspass. Det var även under förra veckan som jag la om kosten en del, så jag har anat ett positivt korrelerande samband mellan mindre kolhydrater och dålig känsla under passen.

För att verifiera min tes valde jag att igår att käka aningen mer kolhydrater under dagen och precis innan mitt kvalitetscykelpass med SCT för att se om jag upplevde det lättare under passet

Vi samlades vid kaknästornet runt 18.45 och inledde passet med en del teknikövningar. Därefter körde vi 6×1000-meters intervaller och det gick förvånansvärt bra. Jag hade tyvärr inte klocka så att jag kunde time:a intervallerna men jag passerade en efter en av klubbkompisarna längs med vägen så det måste varit okej i alla fall.

Därefter körde vi fokus på att hålla hög kadens och efter det blev det backryck samt cykla ett antal kilometer sittandes med högsta växeln i. Sjuk tungt i alla uppförsbackar kan jag meddela.

Jag var såklart trött efter passet men jag kände ändå att jag kunde trycka på bra och kroppen svarade finfint.

Även idag blev det cykling med aningen mer kolhydrater i kroppen. Det kändes ju jäkligt tråkigt att behöva sitta inne en dag som denna så istället begav jag mig själv ut på ett långpass i riktning mot Ekerö/Färingsö. Det var tungt första milen när jag väl var ute på Drottningholm/Färingsö men sen kom jag in rätt bra i cyklingen.

Körde in vid Skå-Ekeby, fortsatte förbi Svartsjö slott, tog extra svängen förbi björkvik, passerade Kungsberga, Sånga-Säby och till sist ute på Färingsö så tog jag vägen förbi Stenhamra. Därefter körde jag ut mot Ekerö istället. Där följde jag den här långa Ekerövägen ända bort till färjeläget där man åker över till Adelsö och fär att där vända och cykla tillbaka igen.

På vägen ut mot färjeläget hade jag en sådan skön medvind som gjorde att jag avverkade milarna på drygt 17.30 i genomsnitt. Sen när man skulle hem var det såklart motvind och tusen gånger jobbigare.

Jag fylde på glykogendepåerna under passet och det kändes rätt behagligt passet igenom förutom där i slutet när jag kämpade och slet i motvinden. Totalt blev det 13 mil ute på Ekerö/Färingsö med ett snitt precis över 30 km/h. Det får jag verkligen vara nöjd med tanke på att det ändå var första riktiga långpasset för iår.

Dagens pass i siffror:
Transport ut: 1 mil, 26:18, 22.8 km/h i snitt
Passet: 13 mil, 4:16:41, 30.4 km/h i snitt
Transport hem: 1 mil, 29:13, 20.5 km/h i snitt

Det verkar med andra ord som om det finns en klar korrelation mellan mängd kolhydrat och känsla under träning för mig. Jag ska försöka att hitta den nivå som är optimal för just mig.  

No related posts.

0 reaktion på “Trolig korrelation mellan kolhydrater och känsla under träning

  1. Det är ett ganska välkänt faktum att kolhydrater påverkar prestationen i uthållighetsidrotter. Ett annat misstag många gör när de drar ner på kolhydraterna, är att de missar att dra upp fettet, vilket leder till ett större energiunderskott och det om något blir man ganska seg av.Ett tips kan vara att ligga på medelintag av kolhydrater på träningsdagar och ligga lågt på vilodagar/lätta dagar.

  2. Johanna: Jag trivs verkligen jättemycket med hela den här triathlonbiten. Jag är bara så glad över att få göra det som jag verkligen gillar. Det är som meditation att komma ut själv och cykla när vädret är underbart:Zandra: Jo jag man har väl hört det tidigare, men här var första gången som jag verkligen insåg det själv också. Det var som natt och dag att köra pass med eller utan kolhydrater. Jag ska tänka på att även inte dra ner fettet. Bra tips där med medelintag på träningsdagar och ligga lågt med kolhydraterna när det är vilodagar. Tack för alla tips ZandraAnonym: Hittils har det oftast blivit pasta, men nu försöker jag att dra ner på det. När jag väl käkar kolhydrater försöker jag nu även ibland att byta ut pastan och ris mot till exempel mathavra, quinoa och så.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *