Fyra pass på två dagar

I måndags inledde jag veckan med två pass och igår så fortsatte jag lika starkt genom att dra av ytterligare två till. Det blev dock inget morgonpass som i måndags utan det blev istället ett snabbt pass på lunchen till att börja med.

Tog sällskap med Erik och Johan för ett pass runt Råstasjön, med lite chins och pull-ups insprängda i passet. Johan hade lite ont i ett av sina ben så han valde att ta det lite lugnare. Han sprang den kort svängen till utomhusgymmet medan jag och Erik valde den lite längre sträckan.

Innan passet var jag helt inställd på att ta det väldigt lugnt. Jag hade trots allt intervaller inplanerade på kvällen därefter och då visste jag att jag skulle få slita. Men av någon konstig anledning hade jag riktigt svårt att hålla igen när vi väl satte igång. Vi drog upp ett hiskligt tempo och det var inte många ord som utbyttes. De enda som hördes var mitt flås som lät som ett tröskverk. Jag tror inte att varken jag eller Erik hade kunnat springa snabbare till utomhusgymet än vad vi nu faktiskt gjorde.

Jag hade glömt klockan till passet så det var lite synd. Det hade varit skoj att få lite siffror på det hela. Efter några kilometer kom vi flåsande till utegymmet. Jag kan ju säga att det ångade en del om oss när vi väl hade stannat till.

Jag körde 8 chins, vila 90s, 7 pull ups, vila 90 s, 5 chins, vila 90 s, 5 pull ups, vila 90 s4 chins. På några set fick jag hjälp på den sista. Det kändes som om jag var något starkare i alla fall än när jag gjorde det där för första gången.

Stångmustach?

Därefter blev det lugn återhämtningsjogg bort till jobbet igen.

Efter jobbet var det bara hem och byta om till löparutstyrseln igen för dagens andra pass. Sprang bort till Planet Fitness och kom precis i tid innan det var dags att bege sig ut i Hagaparken med Running Sweden. Dagens pass bestod av 5x40s (vila 40 s), 5×4 min, (vila 1 min), 5x40s (vila 40 s).

Redan under uppvärmningen kändes kroppen rätt så sliten. Det märktes att man hade kört 3 pass inom kort tid. Dessutom hade jag otroligt mycket träningsvärk i baksidan av låret efter gårdagens gymmande. Undra hur det här skulle gå…..

Först blev det 3 km uppvärmning och sen lite löpskolning:

Genomgång av passet

De första 5 40-sekundersintervallerna gick bra. Jag körde de rätt så kontrollerat men drog ändå på en hel del. Det var när vi började köra 4-minutersintervallerna som det blev riktigt riktigt jobbigt.

Sträckan var lång, hal och framför allt kuperad. Efter 4 längre intervaller kände jag mig helt färdig. Rubin gled upp vid min sida och sa att jag skulle hänga på honom inför den sista 4-minutersintervallen. Han låg hela tiden några steg före mig och sa hela tiden att jag skulle lägga mig jämnsides med honom. När jag väl hade kämpat mig ikapp så ökade han farten ytterligare och försökte få mig att springa ännu snabbare. Benen skrek av smärta, lungorna kippade efter luft och mjölksyran bara sprutade, men jag kunde inte göra Rubin besviken vid det här laget.

Han manade på mig att jag skulle springa ikapp Erik (som var den snabbaste av oss alla idag) och jag svarade att ”Han är för snabb för mig”. Rubin bara skakade på huvudet och sa ”It’s all in your head”. Det ligger nog mycket i det han han säger. Man kan nog alltid ta i lite mer än vad man egentligen tror. Låt inte någon dum tanke eller förutfattad mening sätta upp dina gränser. Det är någon som jag verkligen ska tänka på och ta med mig under 2011. Man klarar av mer än vad man tror. Den här gången kom jag inte ikapp Erik med jag gjorde så att han inte ökade försprånget i alla fall.

Nedan är mina splittar för intervallerna:

5×40 s
1) 200 meter (3:27)
2) 203 meter (3:23)
3) 215 meter (3:04)
4) 208 meter (3:18)
5) 211 meter (3:10)

5×4 min
1) 993 meter (4:02)
2) 1050 meter (3:49)
3) 1020 meter (3:55)
4) 995 meter (4:02)
5) 1080 meter (3:42) Tack Rubin för all pepp

5×40 s
1) 179 meter (3:52)
2) 194 meter (3:35)
3) 202 meter (3:22)
4) 209 meter (3:12)
5) 194 meter (3:40)

Kom ihåg: ”It’s all in your head”. Låt inte någon dum tanke eller förutfattad mening sätta upp dina gränser. Du klarar av mer än vad du tror!

No related posts.

0 reaktion på “Fyra pass på två dagar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *