Intervaller i -15 grader. Är det verkligen möjligt?

I tisdags var det återigen dags för intervaller med Running Sweden. Kvicksilvret på termometern låg kring minus 15 grader och det märktes på deltagarantalet. Sist jag sprang på en tisdag med RS så var vi närmare 30 personer medan nu den här gången var vi endast kanske 10 tappra löpare.

Under uppvärmningen i Hagaparken anslöt sig min vän Marika till gruppen vilket var jätteskoj. Vi sprang där tillsammans och uppdaterade varandra om vad som hade hänt sen sist och pratade även lite framtida planer.

Uppvärmningen bestod av 3 kilometer i Hagaparkens fantastiska landskap. Det var svinkallt i början innan jag fick upp en bra temperatur i kroppen. Flimmerhåren frös varje gång jag drog in den kalla luften genom näsan.

Tisdagen pass bestod av 8×4 minuters intervaller med vila 45 sekunder respektiv 60 sekunder på  varannan intervall.

Inför starten på en sån här intervallserie står jag oftast och velar angående med vilken grupp jag ska springa med eftersom jag har inte ännu full koll på de andra löparnas kapaciteter. Jag vill egentligen inte springa med en för snabb grupp där jag riskerar att hänga med i ett alldeles för högt tempo och sen gå totalt in i väggen. Sen vill jag inte heller springa med en för långsam grupp för då anpassar man säkert farten efter det och då tar man inte i det där lilla extra.

Jag har bestämt att jag vill förbättra min löpning avsevärt nu till nästa år så därför måste man ibland chansa lite och framför allt våga prova, så det blev att springa med den snabba gruppen.

Vi var tre personer i den här gruppen från början. Det var jag, Niklas och en kille vars namn jag inte uppfattade. Första intervallen kändes rätt okej och avverkades i 3:53-fart. Bansträckningen blev lite längre än 1 km varje gång och under den sträckan passerade vi två aningen tunga uppförsbackar.

Intervallerna på vägen tillbaka kändes lättare eftersom det här var mycket mer nedför. Nummer två klockades på 3:47-tempo.

Även tredje och fjärde gick bra tyckte jag. De averkades i 3:51- respektive 3:47-tempo. De första två intervallerna hade jag hela tiden legat i rygg på Niklas. Den tredje killen hade efter första intervallen gått ner till en lite långsammare grupp. Även fast jag i princip höll  samma fart under intervall 3 och 4 som jag gjorde under de första två blev jag lätt ifrånsprungen av Niklas. Han hade dragit upp på tempot och kom säkert 30-40 meter framför mig.

De sista 4 intervallerna var så jobbiga, men det var bara att kriga i det här läget. Jag tänkte att det här bör göra mig gott inför nästa års tävlingssäsong.

Det jag gillar med Runnung Sweden är att man verkligen hjälper varandra genom att pepp när man ser att någon har det tungt. Varje gång Niklas sprang förbi mig sa han hela tiden massa peppande ord. Sen var det även massa andra löpare längs med som hejade och fick en att pusha sig själv lite extra. Marika och Mia hejade varje gång jag passerade de och det värmde i hjärtat. Även folk som jag inte känner i gruppen kom med peppande kommentarer. Jag älskar den här gemenskapen som finns i Running Sweden.

Farten på de sista fyra intervallerna var 3:57/3:54/3:59/3:54. Ingen intervall låg över 4 minuters tempo och det får jag vara nöjd med. Jag blev såklart kraftigt distanserad av Niklas här på slutet, men nästa gång då ska jag förhoppningsvis var lite närmare

Det går att köra intervaller när det är minus 15 grader men det var rätt så kallt måste jag medge. Framför allt när man var klar med samtliga intervaller och skulle jogga tillbaka. 

  Det var ett trevligt och givande tisdagspass måste jag säga!

No related posts.

0 reaktion på “Intervaller i -15 grader. Är det verkligen möjligt?

  1. Jag undrar hur hälsosamt det är att springa tuffa intervaller i -15? Det är brytgränsen där man ställer in längskidåkningstävlingar pga hälsorisken. Men jag får väl erkänna att lungfysiologi ligger aningen utanför mitt kunskapsområde och har man inga tidigare besvär med luftrören kanske det är helt ok.God jul!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *