Första passet sen mina 92 km i lördags

I söndags var min kropp helt trasig och jag hade ont över allt. Idag körde jag ett intervallpass med Running Sweden. Det känns riktigt bra att ha en kropp som återhämtar sig så här snabbt ändå. Jag tänkte att jag skulle vila hela veckan men idag kände jag mig helt återställd efter 92-kilometerslöpningen så varför inte pröva köra ett pass dagen till ära.

Jag bestämde mig för att köra med det härliga gänget i Running Sweden idag. Vi möttes upp på Planet Fitness i sedvanlig ordning och joggade bort på de snöiga vägarna mot Hagaparken. Vi fick applåder av ett stort sällskap som säkert var på väg till någon julfest eller så.

Jag älskar vinterlöpning måste jag bara säga. Jag gör det eftersom det är så himla vackert ute och luften är så ren och fräsch.

Vi sprang 3 kilometer genom hagaparken som uppvärmnig. Även om det var rätt lugnt tempo så var det aningen jobbigt för min del. Kroppen kanske inte var helt återhämtad ännu trots allt. Borta vid koppartälten körde vi lite löpskolning och stegringslopp innan det var dags för intervallerna. Planen var att köra 10x(90 s snabbt, 30 s långsamt) + 10x(60 s snabbt, 30 s långsamt).

Det var inte jättemånga på träningen så vi delades endast in i två grupper, en snabbare och en långsammare. Den snabba gruppen skulle hålla en fart runt 4:00-tempo eller något lägre så jag gjorde ett försök med att hänga på de.

Ledarna Robert och Daniel sprang med i vår grupp så totalt var vi sex personer i den snabba gruppen.

Redan från början drog gruppen upp ett högt tempo. Jag kände redan efter första intervallen att det här skulle bli jäkligt jobbigt. Gruppen deles rätt så omgående upp i två mindre grupper. Jag hamnade i den lite långsamare gruppen där vi nu var fyra personer. Jag hade svårt att återhämta mig efter de snabba partierna så jag sprang där och frustade som en häst.

Nedan ser man tempot vi höll på de första 90 sekunders intervallerna. Tempot varierade något beroende på om det var uppför eller nedför. Intervall 8 och 9 var förmodligen uppförsbackar kan jag nog säga. Det i kombination av att jag var helt slut förstås.

1) 3:52-tempo 2) 4:01-tempo 3) 4:08-tempo 4) 4:06-tempo 5) 4:04-tempo 6) 4:08-tempo 7) 4:05-tempo 8) 4:48-tempo 9) 4:44-tempo 10) 3:40-tempo

Sen när vi gick över till 60 – 30 så var det som om jag kom in i andra andningen. Benen svarade bättre och jag kunde trycka på lite mer. Jag sprang samtliga sista 10 intervaller med ledaren Robert. Han sprang och peppade mig serien rakt igenom och det gjorde extremt stor skillnad. Det är inte varje dag man blir pacead av någon som gjorde 2:38 på Stockholm marathon iår. Robert med sitt ständiga leende var hur trevlig som helst och gjorde allt för att hjälpa mig igenom serien när jag hade det som tyngst. Jag blir verkligen inspirerad av sådana människor.

Utan honom hade det inte gått så bra som det ändå gjorde på slutet. Man orkar verkligen mer än vad man tror, speciellt om man har någon som peppar en.

Här är slittarna för de sista 10 intervallerna:

1) 3:48-tempo 2) 3:39-tempo 3) 3:54-tempo 4) 4:01-tempo 5) 4:02-tempo 6) 3:45-tempo 7) 3:51-tempo 8) 3:44-tempo 9) 4:00-tempo 10) 3:37-tempo

Efteråt joggade vi tillbaka till planet fitness för lite stretching och eftersnack. Det var ett riktigt härligt pass!

Hur gör ni? Kör ni också kvalitetspass utomhus under vintern? 

No related posts.

0 reaktion på “Första passet sen mina 92 km i lördags

  1. Inte illa att redan kunna köra intervaller. Jag kör de flesta kvalitetspassen på löpband på vintern. Känns för osäkert att köra dom på sladdrigt underlag.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *