Mina mål med träningen

För mig är det väldigt viktigt att sätta upp mål med min träning. Att jag den här säsongen har utvecklas så mycket som jag har gjort beror nog till stor del att jag har haft tydliga och väl definierade mål hela vägen.

Jag bestämde mig redan i november förra året för att köra årets upplaga av Järnmannen i Kalmar. Det var mitt stora huvudmål för säsongen. För att nå dit satte jag även upp delmål i form av Vätternrundan, Stockholm Marathon samt olika triathlontävlingar och mindre löptävlingar.  

Hade jag inte haft mina mål den här säsongen så hade jag nog haft väldigt svårt att motivera mig själv de stunder då det kändes som tyngst. Som att motivera sig till att bege sig ut och springa trots att man var trött och det var mörkt, svinkallt, blött och man kanske hade en överjävlig träningsvärk.

Vissa dagar känner man bara för att ta det lugnt och kura ihop sig under en filt med en påse chips eller så. Hade jag inte haft Kalmar som mål så hade jag förmodligen haft många fler kvällar på det sättet än vad jag nu hade.

Jag vet inte hur många lördagskvällar under den här säsongen som jag har tackat nej till att hänga med polarna ut på krogen. Jag såg hellre fram emot söndagarnas långpass med TSM istället för att vara uppe sent och bli jättefull. Hade jag inte haft mina mål hade det säkert varit mycket lättare att skippa de här långpassen. Det börjar med att man skippar ett, sen skippar man två och till slut står man där utan rutin och undrar varför man egentligen tränar.

Målet är ett steg närmare för varje träningspass man kör!

Jag berättade om mina mål inför nästa säsong för en polare och han bara flämtade och sa att det var jäkligt tuffa mål som jag hade satt upp. Men jag tycker inte rädslan att förlora får vara större än viljan att vinna. Visst är det väldigt högt uppsatta mål, men de är inte omöjliga.

Även om jag inte skulle nå mina mål under nästa år så kommer jag inte bryta ihop för det. Då är det bara att jobba vidare och hoppas att man når de året efter istället.

MINA MÅL 2011

Järnmannen: Mitt stora mål för nästa år är järnmannen i Kalmar (3860 meter simning, 180 km cykling och 42,2 km löpning). I år genomförde jag den på 10 timmar och 15 minuter. Det är givetvis en tid som jag vill förbättra till nästa år. Om jag ska vara helt ärlig hoppas jag att kunna kapa 45 minuter på den tiden, det vill säga en tid runt 9h 30 min. Ett mål här kan också vara att inte vara mer än 10 % tidsmässigt efter segraren. Nyckeln till detta är att förbättra löpningen en hel del.

Marathon: Att göra en bra tid på ett marathon är också ett av mina största mål. Som tur var är det målet förenligt med målet innan. I år sprang jag i Stockholm på 3 h 21 minuter. Här hoppas jag på ytterligare en grym säsong och därmed spränga 3-timmars drömgränsen.

 
Milen: Det finns ingen anledning att sluta sikta på att göra en bra tid på milen bara för att jag gjorde under 40 minuter på Hässelbyloppet. Nu helt plötsligt har sub35 övertagit platsen som magisk drömgräns för mig. Den tiden tror jag dock inte är realistisk nästa år men jag hoppas kunna komma ner på 36-37 minuter innan nästa år är slut.

Halvmara: Här siktar jag på att springa under 4-minuterstempo loppet igenom. Det skulle innebära en tid på under 1 timme och 24 minuter, vilket är den tid man behöver göra om man vill kvala in till New York Marathon. Det vore stort om man kunde göra det.

Vätternrundan: Är anmäld till Fredrikshofs mastersgrupp som siktar på en tid under 9 timmar.

MITT LÅNGSIKTIGA MÅL

Mitt långsiktiga mål är kvala in till Ironman på Hawaii innan jag fyller 30 år. 2012 har jag tänkt att jag ska köra en Ironman-kvaltävling utomlands. Målet och drömmen är att knipa en av de 1600 platserna som finns. Men det kommer inte bli lätt. Jäklar vad jag kommer få slita för att ens komma dit.

Vad tror ni? Är målen rimliga och kommer jag att klara det här?

  
  

No related posts.

0 reaktion på “Mina mål med träningen

  1. Kul med mål, de blir nog bra! Det handlar ju framför allt om att DU ska trivas med dina mål. Spelar ingen roll om de är rimliga, eller vad andra tror. Jag gillar också lite svåra mål, man måste våga. Hur kul är det att safe:a liksom?

  2. Miranda: Det måste vi verkligen göra, precis som på den gamla goda tidenKarin: Just nu trivs jag jättebra med träningen. Jag vet bara inte hur jag ska hinna med alla pass i veckan. Jag tycker inte heller att målen ska vara alltför enkla utan att man verkligen måste slita för att komma dit. J: Jag har hört det några gånger att folk säger att jag verkar ha en vinnarskalle :), så jag antar att jag har det.

  3. Det är så vackert skrivet. Låter som du har härliga utmaningar framför dig med 9.30 i kalmar och 1.24 på halvmaran är hårda tider. Tummen upp på dig Alex…

  4. Gryma mål ochjag kommer tro på dig hela vägen! Jag tror att du kan göra vad som helst med din vilja och träningsglädje. Hoppas att få några pass tillsammans med dig på vägen. Kram

  5. Niclas: Tack Nicklas. Det är rejält tuffa mål men med ditt stöd längs med vägen i Kalmar tror jag att det kan gå vägenJoey: Vad sägs om 10 minuter till sommaren?Marika: Va roligt att du tror på mig. Klart att vi måste ta några pass till dess. Löpning då eller?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *