Fettprocentmätning och Åstrandtest

I söndags åkte jag och mitt löpargäng ”Runners Five” ner till Jönköping för att göra lite olika tester och planera framtida löparevent.

Vi inledde testerna med en så kallad impedansmätning. Den gick till som så att man ställde sig på en våg och höll metallhandtag i båda händerna. Sen så skickades det ut små elektriska impulser i kroppen för att bland anant ta reda på hur stor del av kroppen som bestod av fett respektive muskler.

Thomas på vågen
Jag
Lina

Mirre

De här värdena fick jag under testet:

Totalt:
Vikt: 90,6 kg (antingen har jag gått ner 3,6 kg sen i måndags då jag vägde mig i Eriksdalsbadet vilket känns rätt overkligt, eller så var simhallsvågen trasig som Micke sa 
Längd: 185 cm
BMI: 26,5 (Det vill säga överviktig enligt den skalan)
Fettprocenten i kroppen: 17,6 % (Killar i min ålder bör ligga mellan 8-20%)
Fettfri massa: 74,7 kg (Kraftig benstomme eller mycket muskler?)

Vänster ben:
Fettprocent: 14,1%
Fettfri massa: 12,7 kg

Höger ben:
Fettprocent: 13,3%

Fettfri massa: 13,2 kg

Vänster arm:
Fettprocent: 18,9%

Fettfri massa: 4,3 kg

Höger arm:
Fettprocent: 18,6%

Fettfri massa: 4,3 kg

Bålen:
Fettprocent: 19,8%

Fettfri massa: 40,1 kg

Slutsats:
Min andel fett i kroppen låg mellan de rekommenderade värdena men jag ligger ändå rätt så högt där. Att sköta kosten bra är nog det viktigaste för mig just nu. Fick tips om att minska ner kolhydraterna till lunchen och i princip ta bort de mot kvällen till. Sen är det viktigt att käka mycket protein också. Det ska bli spännande att göra en ny mätning för att se om det här med kosten ger något resultat. Till sommaren hoppas jag att ha minskat min andel fett i kroppen så att jag kanske ligger runt 8-10%, men samtidigt behålla min fettfria massa. Det skulle innebära en vikt på runt 82 kg. Ur rent tränings-/tävlingssyfte skulle det vara ett jättelyft för mig.

Därefter var det dags för Åstrandstestet. Testet utfördes cyklandes på en monarkcykel i 6 minuter. Vi skulle på given effekt trampa med en kadens på 50 varv per minut. Arbetspulsen skulle ligga över 110 slag per minut för att få ett så korrekt värde som möjligt. Jag hade dock väldigt svårt att komma upp i 110 när jag satt där på cykeln och trampade. Det gick inte heller att öka motståndet för min del då jag redan låg på 150 watt vilket var maxeffekt för det här testet. Suss förklarade att den här skalan mer var för motionärer dock.

Enligt testet hade jag 5,8 liter i syreupptagning. Ligger man över 5,7 liter är man elit vilket var riktigt skoj att höra. Mitt testvärde räknades ut till 65 ml/kg/min vilket var snäppet under elitgraderingen.

Efter testerna hann vi med en fantastisk middag och mycket planering inför bland annat Tomtetåget som går av stapeln nu i december.

Hela gänget

Under bilresan hem fick jag många värdefulla kosttips av Thomas, Lina och Miranda! Helt suveränt

No related posts.

0 reaktion på “Fettprocentmätning och Åstrandtest

  1. Ett åstrandtest skall INTE köras på 50 kadens samt ca 110 puls!!! Var har de fått detta ifrån!? Du får helt fel värden då!Skall vara ca 80-90 kadens, du kan välja själv. Dock samma Kadens genom hela passet. Värm först upp i ca 10min. Pulsen skall hamna på minst 130 HR.Kolla Taxc.nl hemsida eller andra "riktiga" cykelsidor/Test-kliniker.Gbg cyklist/triathlet

  2. Gbg cyklist/triathlet: Tack för den inputen. Jag kanske inte ska dra alltför stora växlar på den värdena som jag fick med andra ord. Det enda man kanske kan använda det till är väl om man skulle göra ett nytt test på samma ställe och se om man har utvecklats eller så. Ska se om jag kan göra ett riktigt Åstrandstest någon gång

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *